Akumulatory
Obecnie w większości samochodów akumulatory służą prawie wyłącznie do rozruchu silnika, natomiast za dostarczanie energi w czasie jazdy odpowiedzialny jest alternator. Konstrukcja akumulatorów rozruchowych jest zaprojektowana tak, aby zapewnić maksymalnie duży prąd przy rozruchu silnika, natomiast nie jest odporna na głębokie rozładowanie. Przyczyną takiego rozładowania i zmniejszenia żywotności akumulatora często jest niesprawność alternatora lub któregoś z elementów układu ładowania.
Kilka praktycznych porad:
Warunki prawidłowej eksploatacji akumulatora
Doładowywanie akumulatora w czasie eksploatacji: faktem jest, że akumulator nie jest niewyczerpanym źródłem i trzeba dostarczyć mu więcej energi niż można z niego uzyskać. Na pewno okresowe doładowywanie akumulatora jest konieczne w samochodach rzadko używanych, pokonujących niewielkie odległości, często uruchamianych i posiadających dodatkowe odbiorniki, takie jak podgrzewane fotele, lodówki itp. W tych przypadkach doładowywanie akumulatora przedłuży jego życie i zapewni niezawodny rozruch w czasie zimy. Doładowywanie należy przeprowadzać prądem nie większym niż 10% pojemności akumulatora np. dla akumulatora o pojemności 60Ah prawidłowy prąd ładowania to maksymalnie 6A.
Stan naładowania: Jednym z najważniejszych elementów, na który należy zwrócić uwagę podczas eksploatacji akumulatora, jest stan jego naładowania. Najdłuższą żywotność uzyskuje się, kiedy akumulator cały czas jest w pełni naładowany, ale nieprzeładowany. W takim przypadku okres jego użytkowania może wynieść nawet do 8 lat.
Warunki prawidłowej eksploatacji akumulatora:
- napięcie ładowania w samochodzie 13,4-14,5V
- niski prąd upływności, czyli pobór prądu samochodu w czasie postoju
- sprawne świece żarowe w silniku diesla
- sprawny rozrusznik
- rozruch silnika w ciągu maksymalnie 7-10 sekund pracy rozrusznika, dłuższy rozruch świadczy o niesprawności samochodu, a następstwem może być uszkodzenie akumulatora, rozrusznika i alternatora.